El pati de s’escola

La inauguració del CEIP Maria Lluïsa Serra es va fer el curs 2012/2013. L’escola és de nova construcció, i té com a promotor la Conselleria d’Educació.

El pati utilitzat pels infants d’educació infantil consta, en aquell moment, d’una zona de graveta i  porxada encimentada, a la part de davant i una zona encimentada lateral.

INTRODUCCIÓ

La inauguració del CEIP Maria Lluïsa Serra es va fer el curs 2012/2013. L’escola és de nova construcció, i té com a promotor la Conselleria d’Educació.

El pati utilitzat pels infants d’educació infantil consta, en aquell moment, d’una zona de graveta i  porxada encimentada, a la part de davant i una zona encimentada lateral.

Per tal de promoure més diversitat de joc, des del Claustre de mestres es posen a disposició dels infants pales i cubells, tricicles i bicicletes  i un castell de princeses.

El curs 2014/2015 s’aprova el Projecte Educatiu de Centre. I sorgeix, de part de tota la comunitat educativa la pregunta “quin pati volem?

JUSTIFICACIÓ

Plantegem una sèrie de reflexions:

– ”Un gran espai buit provoca comportaments d’agitació, repetitius i cansats. En canvi, un espai articulat i variat convida a comportaments intel·ligents: exploracions, descobertes, intencions, trobades, col·laboracions, iniciatives, projectes, construccions…”

Penny Ritscher “El jardí dels secrets” 2006

– ”Un entorn més proper a la naturalesa i més amable, ajuda als i les alumnes  desenvolupar d’una manera més natural les habilitats que a cada moment són capaços de realitzar, d’una manera autònoma, mitjançant l’aprenantge per descobriment”.

Maria Montessori

– Si l’Escola, com a institució ha evolucionat, quin pati hi volem?. La nostra escola CEIP Maria Lluïsa Serra dur a terme un PEC (Projecte educatiu de centre) on s’explica que el sistema metodològic es fà a través d’aprenentatges globalitzats, programats i seqüenciats amb les SAE(Situacions d’aprenantatge i ensenyament). Tenir una metodologia amb un enfocament globalitzador implica molts canvis en l’organització d’aula i centre. Els principals són en referència a l’espai, el temps i els agrupaments (Carbonell 2002. Elements clau de la innovació). Es treballaran les diferents àrees interrelacionant-les a través dels projectes de treball establint interaccions significatives, la interacció entre l’alumne i els aprenentatges. Hem de reflexionar quin pati ens seria adient, per  seguir-hi treballat amb la mateixa metodologia de centre.

– Si calculem les hores que passa l’alumnat en el pati, esdevé una oportunitat en sí mateix. I si hi afegim que el pati és un lloc de joc per naturalesa, es converteix en una oportunitat educativa, en un espai privilegiat.

     

Així, després d’analitzar les reflexions anteriors, de considerar insuficients els elements de joc que hi ha en aquest moment al pati, sorgeix una proposta de Co-creació.

OBJECTIU PRINCIPAL

L’objectiu d’aquest projecte és, entre tota la comunitat educativa, decidir quin pati volem i construir-lo.

-Potenciar les possibilitats educatives i de lleure que ofereix l’espai exterior de l’escola.

-Dividir l’espai exterior en zones i amb objectius específics.

METODOLOGIA

Com ho organitzarem?

Hi participarà tota la comunitat educativa, infants, claustre de mestres, famílies i ajuntament.

Com ho farem?

PRIMERA FASE: CONÈIXER

 

PREGUNTAR
Preguntar als nens que hi ha ara al pati? Us agrada el nostre pati?

 

“Volem un pati nou” , diuen els fillets de cinc anys.           

Ens agradaria molt tenir més coses al nostre pati, el curs passat ja en vam parlar.

S’està preparant un projecte per fer-lo més polit. 

Converses a classe

Classe de quatre anys:      

AVUI, DIJOUS 22 D’OCTUBRE, DINS EL PROJECTE COM ES DIU LA NOSTRA ESCOLA , HEM RALLAT DE COM ÉS EL NOSTRE PATI I COM ENS AGRADARIA QUE FOS.

AL PRINCIPI NO SABÍEM MOLT BÉ QUE DIR, PERÒ POC A POC HEM COMENÇAT A DIR COSES QUE ENS AGRADARIA TENIR I COSES QUE JA TENIM.

HE AQUÍ UN BREU RESUM DE LA CONVERSA D’AVUI (22/10/15), LA SEGUIREM UN ALTRE DIA A VEURE QUINES IDEES MÉS ENS SORGEIXEN.

MESTRA: TANQUEM ELS ULLS I IMAGINEM QUIN JOCS ENS AGRADARIA TENIR AL PATI.

TOS TANQUEN ELS ULLS I POC A POC COMENCEM A IMAGINAR-NOS EL PATI QUE VOLEM TENIR.

MARTINA: PALES I POALS

MESTRA: D’ AÇÒ JA EN TENIM NO?

TOTS: SIIII

LUANA: UNA CASETA I MÉS COSES

MESTRA: QUINES COSES

FRAN : PILOTES

MARC: PER JUGAR A FUTBOL

FRAN: I A BASQUET

JOSEP: SI, AMB UNA PORTERIA

FRAN: I UN ARO DE BASQUET

JOSEP: TENIR ARBRES

MESTRA: I QUE FARÍEM AMB ELLS?

JOSEP: SÓN PER FER OMBRA,NO HI PODEM PUJAR. TAMBÉ PODRÍEM TENIR UNA TIROLINA, I SEGUIDAMENT EN JOSEP COMENÇA A EXPLICAR COM ÉS UNA TIROLINA: UNA CORDA AMB UNA BOLLA MOLT GROSSA A ON ET POTS SEURE I DESPRÉS AMOLLAR-TE D’UNA BANDA A L’ALTRE.

MARTINA: AH!! I TAMBÉ UN TOBOGAN

GISELA I LUANA: I COLUMPIOS

POC DESPRÉS JA COMENÇ A NOTAR CARES DE CANSAMENT I DECIDIM DEIXAR-HO I CONTINUAR UN ALTRE DIA.

AIXÍ I TOT HAN SORTIR DIFERENTS IDEES COM UN ESPAI PER JUGAR AMB SES PILOTES, TOBOGANS, COLUMPIOS…

CONVERSA MIG GRUP – coets blaus

CLASSE DE 5 ANYS: 

Mestra, recordem el projecte del curs passat, el que vam treballar, els jocs que ens agradaria tenir, les normes del pati, … iniciem una conversa després de la pregunta de na Pilar: com ens agradaria que fos el nostre pati?.  Tenim una caseta de fusta, la podem fer més polida?, què podriem construir?

Transcripció en castellà i alguna intervenció en català, costa no mesclar les dues llegües

HÉCTOR GIL: con flores

MARIO: limpiándola

ÁNGEL: pintados unos dibujitos, con bolitas

PILAR: ¿dónde?

ÁNGEL: pintarla, solo dejar el color

PILAR: ¿color?

ÁNGEL: Azul fuerte

MARIO: Yo haría… algo para que limpiar los cubos, los juguetes, y comprar otros más nuevos

GABRIEL:  con un trapo, mojarías la casa para que queda brillante

MARTIN: Jo… posaria llums en forma d’estrella

PILAR: On?

LEIA: pintarla de estrellitas

DESIRÉE: Yo rosa

SAFAA: pintar de noche el cielo

ÁNGEL: la pondria unes bolitas en forma de estrellas

MARIO: hay que también limpiar primero, coger agua y mojarla y esperar a que se seque el agua y pintar la.

GABRIEL: A mí también me gusta

MARIO: haría un dibujo de spiderman

PILAR: I N’Aitor, Ilya, Amín, què trobeu?

AITOR: No lo sé

ILYA: No tengo ni idea

ÁNGEL: decorarla con unos colgantes animales pintados con pinceles però pequeños

MARIO: como él dijo, vamos a poner foquitos como los de Navidad però un poco grandes

AMÍN: No sé

ILYA: Bueno, igual que Mario

SAFAA: de purpurinas

MARIO: que, que… no me acuerdo

ÁNGEL: ponerle de estrelles de adornos colocados como adornos de Navidad

PILAR: ¿Todo esto fuera de la casa?

ALGUNS: Sí

PILAR: y dentro?

MARTIN: Sa porta està rompuda, sa de sa caseta

PILAR: i què faries?

MARTIN: comprar una altre porta

MARIO: una nueva Puerta?

PILAR: i no es pot arranjar?

HÉCTOR: Bueno, Pilar, la arreglarà un obrero, si quieres…

MARIO: También tenemos que limpiarla por adentro, con la escoba y también pintarla con Ironman.

GABRIEL: color rojo

ÁNGEL: limpiar toda la arena que tiene dentro

EMILIA: pintar adentro

ILYA: con purpurina

MARIO: de color azul con estrellitas, dentro!

LEIA: a mí me gustaria ponerle lazos y pintarle de un super héroe y también de mini

SAFAA: Me gusta pintarlo de estrellitas en el mar

PILAR: netejar-la, pintar-la dins i fora

MARIO: pintar nuestros dibuixos y pegarlos a dentro

SAFAA: hacer dibuixos de papel grande de nuestra cara

ÁNGEL: pintar un coche

LEIA: unes sillas y una mesa

MARTIN: una cuineta

MARIO: comprar vasos de juguetes para que los niños jueguen

MARTIN: i plats

HÉCTOR: comprar comida de juguete

ÁNGEL: un corazón però no dibujado, ni pintado, como son los corazones de la gente

GABRIEL: una olla

SAFAA: una piscina fuera de la casa

MARIO: compremos una radio de juguete y también una sartén

ILYA: un trampolín en la piscina

MARIO: y muñecos

HÉCTOR: una flor con un cubo en la ventana

GABRIEL: unas cortinas cuadradas y pintarlas de flores

MARTIN: va a quedar como una casa de verdad

HÉCTOR: como un cole

MARIO: que quiero que tenga dos trampolines, uno pequeño y uno grande

SAFAA: un baño

MARIO: que pongamos una cosa de éstas, (senyala un fumeral del dibuix de la caseta dels caps de setmana de la classe)

PILAR: un fumeral?

MARIO: sí, una chimenea y la ponemos arriba

MARTIN: sí, sí però todo de verdad, no de juguete

EMILIA: y un armario

SAFAA: y hacemos un tejado nuevo.

Amb totes aquestes idees, decidim fer un dibuix de com podria quedar la caseta del pati.  Com podeu observar, en Mario ha estat el que ha estirat aquesta conversa, a tots ens ha fet gràcia perquè normalment xerra poquet.  Na Pilar ens llegeix tot el que ella ha escrit i anem cap a les taules a fer el dibuix ben motivats.

 

Que us agradaria tenir al pati?

Els alumnes de tres anys …

Els alumnes de cinc anys…

Els alumnes de cinc anys han xerrat de com voldríem tenir una caseta per poder jugar com si fos de veritat.

sortim fora per recordar com és la que tenim ara, una porta, una finestra, teulades, …pintem les cases com voldríem que fossin

La conversa ha estat ben interessant, una taula, cadires, les parets pintades, un fumeral perquè aquest no en té, flors,

OBSERVAR

A què juguem al pati?

INSPIRACIÓ

 

EXPERIMENTAR ES PATI

Per tancar sa primera fase ” Conèixer quin pati volem” es va fer una bereneta familiar a n’és pati de s’escola. Mentres veiem com es fillets jugaven as pati es pares posàvem en comú ses idees obtingudes.  Es va preparar un panell informatiu recollint tot el recopilat dins la fase.

 

SEGONA FASE: CREAR

  1. DEFINIR PROJECTE PATI
    1. Reunió equip educatiu i AMPA
    2. Reunió Ajuntament
    3. Primera trobada col·lectiva (organització de grups de treball)

 

TERCERA FASE: CONSTRUIR

CUARTA FASE: CELEBRAR

 

Altres Posts